Istota Projektu

Istotą projektu jest zaimplementowanie różnych form edukacji artystycznej w szkołach specjalnych kształcących młodzież z upośledzeniami słuchu, dzięki czemu nastąpi zwiększenie dostępu tej grupy do kultury oraz jej tworzenia. Nadrzędną ideą jest stworzenie, przetestowanie i upowszechnienie narzędzi/metod pracy twórczej z niesłyszącą w zakresie ich edukacji artystycznej oraz podzielenie się z instytucjami wspierającymi aktywnością osób niesłyszących wypracowanymi w ramach projektu rezultatami. Celem projektu jest wspieranie inkluzji niesłyszących do przestrzeni kulturowej. Dobór narzędzi edukacyjnych wynika ze specjalnych potrzeb edukacyjnych niesłyszących, a także z konieczności implementacji metod, mających duży potencjał wspierający ich rozwój, ale nie wykorzystywany w ich edukacji. Współcześnie m.in. dzięki funduszom UE oraz rozwojowi nowoczesnych technologii komunikacyjnych zmienia się edukacyjna sytuacja os. z zaburzeniami słuchu. Aby jednak Głusi w należytym stopniu z tego korzystali potrzebne jest kształtowanie odpowiednich postaw oraz kompetencji w zakresie wartości europejskich oraz partycypacji w kulturze.

Głusi są jedną z najbardziej defaworyzowanych grup. Nie uczestniczą w pełni w tworzeniu i konsumowaniu kultury, przez co są wykluczeni z aktywnego udziału w życiu społecznym, kulturalnym i obywatelskim. Jak wskazuje raport: "Raport finalny. Analiza szans i barier uczestnictwa osób głuchych w życiu artystyczno-kulturalnym w Polsce", osoby z zaburzeniami słuchu napotykają wiele barier w życiu artystyczno- kulturalnym. Należą do nich bariery: językowe, komunikacyjne, dyskryminowanie niesłyszących w wielu obszarach życia społecznego, brak społecznej świadomości problemów głuchych, samo wykluczanie się z partycypacji w kulturze i życiu społecznym. Raport wskazuje również na bariery w zakresie aktywności artystycznej Głuchych, do których zaliczyć można: bariery interakcyjne i problemy organizacyjne. W przywołanym dokumencie znajdują się również liczne rekomendacje tj.: planowe i długofalowe udostępnienie zasobów kultury za pomocą sieci Internet, kształcenie liderów społeczności, instytucjonalizacja kultury Głuchych. W opinii M.Sieńczewskiej, D.Sobierańskiej, M.Radwańskiej należy wprowadzać edukacje artystyczną i kulturową na wszystkich etapach kształcenia, co powoduje większą wrażliwość estetyczną i twórczą i wspiera rozwój podczas innych zajęć.

Rozwijanie wrażliwości artystycznej uczniów jest szczególnie ważne w przypadku niesłyszących. Istnieją prace naukowe na temat edukacji artystycznej jako dziedziny edukacji i dane ilustrujące korzyści z włączania sztuki do edukacji, w wielu krajach tych danych jest zbyt mało, są trudne do sprawdzenia i niełatwo do nich dotrzeć. Są udane przykłady w zakresie tworzenia i realizacji programów edukacji artystycznej, ale na ogół nie formułują one teoretycznych hipotez i nie dostarczają danych potrzebnych do zilustrowania efektów tych działań. A przede wszystkim nie dotyczą środowiska osób Głuchych.

 

Cele Projektu

Cel główny to wspieranie inkluzji niesłyszącej młodzieży poprzez wprowadzenie do nauczania elementów edukacji artystycznej i kulturalnej.

Ponadto Projekt ma na celu:

  • Promowanie kultury UE jako wspierającej różnorodność, w tym defaworyzowaną kulturę Głuchych;
  • Wzmocnienie pozycji kultury Głuchych, tworzonej przez Głuchych dla wszystkich obywateli państw członkowskich UE-tych słyszących i niesłyszących;
  • Wsparcie uczniów z zaburzeniami słuchu, nauczycieli i szkół w zakresie edukacji artystycznej;
  • Implementacji w edukacji osób z zaburzeniami słuchu metod, które mają duży potencjał wspierający ich wielowymiarowy rozwój;
  • Wspieranie międzynarodowej integracji osób z zaburzeniami słuchu;
  • Empowerment kultury Głuchych w przestrzeni publicznej, w tym w Internecie.


Wymienione cele wynikają z potrzeby poznania i utożsamienia osób niepełnosprawnych i defaworyzowanych obywateli państw członkowskich UE z wartościami i kultura europejską poprzez samodzielne uczestnictwo w jej tworzeniu i promowaniu. Przeszkody te są także wzmacniane przez różnorodne bariery dostępu do kultury Głuchych. Jak udowodniły liczne badania i publikacje kulturoznawcze, społeczność Głuchych tworzy swoją wyjątkową kulturę, bazującą na językach migowych. Często jednak ten rodzaj kultury nie jest powszechnie znany, promowany i nie partycypuje dostatecznie mocno w wartościach europejskich. Współcześnie istnieje potrzeba promowania zaangażowania UE, która zrobiła wiele dla różnorodności, w tym wspierania środowiska Głuchych. Potrzeba ta koresponduje i komplementuje potrzebę promowania uniwersalnych wartości UE i kultury Głuchych w cyberprzestrzeni.

Polski Związek Głuchych dostrzegając potrzeby w zakresie:

  • Budowania partnerstwa strategicznego w dziedzinie kształcenia,
  • Podnoszenia kompetencji kluczowych,-zwiększania motywacji i satysfakcji z podejmowanego kształcenia,
  • Szerokiej partycypacji osób niesłyszących w kulturze i tworzeniu wartości UE zaproponował projekt , który odpowiada na wyzwania edukacyjne XXI w.

Ramy czasowe

1 września 2022-28 lutego 2025

Innowacyjność

Innowacyjność projektu wyrażona jest w kilku wymiarach: przedmiotowym, podmiotowym (inkluzyjność), narzędziowym (metodycznym) oraz produktowym. Innowacyjność podmiotowa przejawia się we wspieraniu kompetencji społecznych i kulturowych w gronie osób z zaburzeniami słuchu. W szczególności projekt wzmacnia transferowalne kompetencje w zakresie tworzenia kultury oraz partycypacji w kulturze europejskiej, partycypacji społecznej, obywatelskiej oraz inkluzji edukacyjnej w zakresie edukacji artystycznej w gronie osób z zaburzeniami słuchu. Ma on umożliwić niesłyszącej młodzieży budowanie postawy zaangażowania i partycypacji kulturowej, społecznej, obywatelskiej, zainteresowanie jej wartościami oraz kulturą europejską a także wskazywać na to, że Unia Europejska dba o grupy defaforyzowane oraz chroni i wspiera kultury mniejszości w tym kulturę Głuchych. Innowacyjność przedmiotowa wyraża się w opracowaniu, przetestowaniu i udostępnieniu 30 zestawów - inspiracji artystycznych promujących wartości europejskie. Materiał będzie miał charakter multimedialny i umożliwi poprowadzenie lekcji w oparciu o wypracowane zworce. Wypracowane ramach projektu materiały/narzędzia zostaną współtworzone przez społeczność niesłyszących uczniów – umożliwi to ich dydaktyczne testowanie i zapewni adekwatność założeń i uzyskanych rezultatów oraz empowerment osób z zaburzeniami słuchu w realizację projektu. W ramach projektu zostaną przygotowane i uwiecznione na wideo różne formy sztuki tj.: akademie, rocznie, dni szkoły i inne okazje, film, reportaż, teatr, ruch sceniczny, pantominę, taniec, muzykę, światłodźwięk, obraz i inne sztuki plastyczne, projekt fotograficzny, fotokast, dzieło literackie, poezja, kolaże różnych środków wyrazu. Całość będzie osadzona w kulturze i wartościach europejskich. Innowacyjność projektu opierać się będzie na tym, że to osoby z zaburzeniami słuchu będą tworzyły kulturę, ich rola wyjdzie poza bierną formę odbioru. Będzie polegała na odbiorze, interpretacji i dyskusji.

 

Realizatorzy

Lider:
POLSKI ZWIĄZEK GŁUCHYCH ODDZIAŁ MAŁOPOLSKI, Kraków, ul. Św. Jana 18. kraj: POLSKA

http://www.pzg.krakow.pl/

Polski Związek Głuchych jest najstarszą w Polsce organizacją zrzeszającą osoby głuche. Stowarzyszenie powstało już w 1946 r., na bazie utworzonego wcześniej, w 1925 r. i działającego do wybuchu II wojny światowej Polskiego Związku Towarzystw Głuchoniemych, powstałego ze zjednoczenia istniejącego od 1876 r. ruchu społecznego głuchych na ziemiach polskich. Polski Związek Głuchych uznaje się za spadkobiercę i bezpośredniego kontynuatora tradycji oraz dorobku ideowego i rehabilitacyjnego tego ruchu. Celem PZG jest wielowymiarowe działanie na rzecz osób niesłyszących. W artykule 10. Statutu PZG zapisano, że „Celem Polskiego Związku Głuchych jest zrzeszanie, integracja i rehabilitacja osób niesłyszących i innych osób z uszkodzonym słuchem, wspólne rozwiązywanie ich problemów oraz działania w kierunku wyrównywania szans rozwojowych, edukacyjnych, zawodowych i społecznych”.".

 

Oprócz szeregu celów związanych z rehabilitacją oraz aktywizacją zawodową wymienione są tam również następujące cele dotyczące szeroko rozumianej sfery kultury:

  • organizowanie i prowadzenie pracy oświatowej, kulturalnej, zawodowej i społecznej w środowisku osób niesłyszących i ich rodzin;
  • organizowanie i prowadzenie działalności szkoleniowej w różnych formach szkolnych i pozaszkolnych, w tym – w szczególności w zakresie języka migowego;
  • podtrzymywanie tradycji kulturowej osób z uszkodzonym słuchem, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej i obywatelskiej;
  • prowadzenie działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych; nauki, edukacji, oświaty i wychowania; kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji;
  • upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;
  • działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
  • działań przeciwko wykluczeniu społecznemu osób z uszkodzonym słuchem;
  • promocja osiągnięć społecznych, intelektualnych i artystycznych osób niesłyszących i z uszkodzonym słuchem.
    .

Partnerzy:
MATERSKA SKOLA, ZAKLADNI SKOLA A STREDNI SKOLA PRO SLUCHOVE POSTIZENE,VALASSKE MEZIRICI, VSETINSKA 454 Kraj Republika Czeska

https://www.val-mez.cz/

W szkole zatrudnionych jest łącznie 120 pracowników, w tym 75 nauczycieli (w trzech działach). W szkole uczy się łącznie 247 uczniów: (Przedszkole -38, Szkoła podstawowa 126, Szkoła średnia - 83). Szkoła współpracuje z wydziałami specjalnej troski uniwersytetów w Ostrawie i Ołomuńcu, studenci i nauczyciele otrzymują specjalne kursy i wykłady w różnych dziedzinach, zgodnie ze specjalizacją uczelni, zainteresowaniami studentów lub specjalnymi potrzebami lub zainteresowaniem nauczycieli. Studenci mogą uczęszczać na specjalne kursy przygotowawcze na uniwersytecie w Ostrawie, aby móc kontynuować naukę na uniwersytecie po egzaminach maturalnych. Wszyscy nauczyciele posiadają kwalifikacje surdopedy/surdopedagoga. W szkole znajdują się również: 1 psycholog, 2 wykładowców języka migowego i 2 asystentów nauczycieli z kompetencją SL (język migowy). Szkoła uczy klasy mieszane, w których znajdują się nie tylko głusi uczniowie, ale również uczniowie z autyzmem, z upośledzeniami fizycznymi lub umysłowymi, a także uczniowie z trudnościami w uczeniu się. Kontynuowana jest współpraca z władzami miejskimi, regionalnymi urzędami pracy i lokalnymi instytucjami kultury. Uczniowie rozpoczęli niedawno współpracę z lokalnym domem starców i hospicjum. Szkoła wielokrotnie została pozytywnie zweryfikowana pod kątem jakości kształcenia przez władze Republiki Czeskiej oraz władze lokalne. Nasi nauczyciele współpracują z CERMAT - organizacją odpowiedzialną za egzaminy państwowe, w ramach tej współpracy uczestniczą w regularnych wykładach i szkoleniach. W ramach ciągłego samokształcenia głównie nauczyciele przedmiotów technicznych uczęszczają na wiele wykładów, aby podnieść swoją wiedzę i umiejętności, zwłaszcza w dziedzinie technologii IT.


Partnerzy:

SPOJENÁ ŠKOLA PAVLA SABADOŠA INTERNÁTNA, PREŠOV, DUKLIANSKA 2. krajina: Slovenská republika

https://spojenaskola.info/

Szkoła kontynuuje tradycje Instytutu Niesłyszących, który powstał w 1905 roku z inicjatywy rządu węgierskiego we współpracy z Radą Miejską, w ramach współpracy organizacyjnej państwowych instytutów nauczycielskich, a zwłaszcza Instytutu Głuchoniemych. W naszym instytucie miasto zobowiązuje się do dbania o lokalizację, wyposażenie, utrzymanie i pokrycie wydatków materialnych, a rząd sam dokłada się do pokrycia kosztów osobowych. Jednocześnie przejmuje powoływanie dyrektorów, co oznacza, że przejmuje odpowiedzialność za organizacyjne, zawodowe i ideologiczne aspekty nauczania. Misją szkoły jest "edukacja mowy poprzez słuch". Bazuje ona na podstawie wiedzy węgierskiego profesora Barcziego. Zespół eksperymentujący składał się z rdzenia Pavola Sabadoša (patron szkoły), Jozefa Tvrdý'ego, Marii Majerčákovej, Anny Trojanowskiej. W tamtych czasach edukacja słuchu przez słuch była powszechną, ogólnoszkolną sprawą, na której opierał się rytm mowy i jej zrozumiałość we wszystkich przedmiotach. Opracował metodologię, która wspiera wszystkie elementy budowania języka - zarówno gramatyczne, semantyczne, treściowe, modele zdań, stosuje melodyczne czynniki mowy, a nawet pomaga różnicować fonemy w logopedii. W latach 1983 - 1991 nastąpił rozwój szkoły poprzez poprawę warunków materialnych procesu edukacyjnego oraz unowocześnianie metod i procedur metodycznych w wychowaniu i nauczaniu uczniów z uszkodzonym słuchem. Oprócz unowocześniania wyposażenia internatu, stale uzupełniano pomoce dydaktyczne, zwłaszcza trójwymiarowe, o poszczególne przedmioty, w tym o technikę dydaktyczną. Na tej podstawie można było unowocześnić metodykę nauczania. Na przykład wprowadzenie technologii mikrokomputerowej umożliwiło wykorzystanie w nauczaniu określonych programów mikrokomputerowych. Nowe treści nauczania matematyki zostały skierowane do całego kraju. udostępnienie innych wspólnych aparatów słuchowych. Regularne korzystanie z basenu, autobusu szkolnego, spacery tematyczne, udział naszych uczniów w imprezach sportowych integrujących ze słyszącymi uczniami, ogólnoszkolnych imprezach kulturalnych i towarzyskich, konkursach, zabawach, poszerzaniu doświadczeń życiowych uczniów, rozwijaniu umiejętności mowy i wzbogacaniu emocji rozwój. W latach 1991-2000 do wyposażenia dodano kolorowe telewizory i magnetowidy. Szkoła posiada również kamerę wideo, która służy do rejestrowania wideo różnych wydarzeń i działań uczniów w całej szkole, a poszczególne jednostki dydaktyczne również zaczynają być filmowane. W trzech klasach przedszkola był telewizor. Aby poprawić jakość zajęć zarówno w czasie dydaktycznym, jak i pozapedagogicznym, stworzono i wyposażono profesjonalne sale. A konkretnie: sala do edukacji rytmiczno-ruchowej, sala gimnastyczna, szkolny gabinet logopedyczny, gabinet audiologiczny do badania słuchu naszych dzieci z wykorzystaniem technologii komputerowej. Liczba pracowników Zespołu Szkół- ponad 150 osób.